top of page

אני מצטער.ת, אבל... על חשיבותה של התנצלות כנה


"אני מתנצל אם את מרגישה כך..."

"באמת? אז למה זה לא מרגיש לי שאתה באמת מתנצל"?

לדעת איך לבקש סליחה זו מתנה, הן למבקש והן למי שמבקשים ממנו. בימינו, בעיקר לפני יום כיפור, אבל לא רק, רבים ורבות מתנצלים ומתנצלות בפומבי, אבל רק אצל מעטים זו התנצלות כנה. התנצלות יכולה לבוא רק אחרי הבנה של מהות הפגיעה, יש לה אפקט מרפא לשני הצדדים והיא משמשת גם להפקת לקחים לעתיד. לעומת זאת, התנצלות לא כנה מזיקה וחסרת משמעות.


כיצד להתנצל בדרך אפקטיבית


1. הכרה: הביעו באופן ברור את הדברים או המעשים שעליהם אתם.ן מתנצלים.ות. זה מאפשר למי שההתנצלות מופנית אליו.ה, לדעת שאתם.ן מכירים.ות במעשיכם.ן.

2. השפעה: הכירו בהשפעת המעשים שלכם והביעו צערכם.ן ממעשיכם.ן.

3. לימוד: אמרו לצד השני מה למדתם.ן מהמקרה ומה תעשו בפעם הבאה שזה יקרה.

4. תיקון: הציגו מה בכוונתכם.ן לעשות לתיקון המעשים שלכם.ן והתחייבו לשינוי מתמיד.



דוגמה ל"התנצלות" פומבית מהתקופה האחרונה


שחקנית ידועה בסדרת טלוויזיה פופולרית הואשמה על ידי חבריה לצוות השחקנים בהתעללות קשה והתנהגות בוטה. זה בא לידי ביטוי בדברים הקשים הבאים:

  • לעגה לשחקן אחר שהעיר לה, שהיא בחדר השירותים הלא נכון, בזמן שהיא נמצאת בתהליך שינוי מגדר.

  • איימה לעשות את צרכיה בפיאה של שחקנית אחרת

  • סרבה לאפשר לשחקנים אחרים לשבת לידה

ויש עוד מקרים רבים...


ואלה היו תגובותיה המתנצלות לחבריה.חברותיה:

  • "התגובות שקיבלתי לדברים בפוסטים שלי גרמו לי להתמקד בהתנהגות שלי כלפי עמיתי.עמיתותי לצוות ואיך הם.ן קיבלו אותה."

  • "בין אם אלה היו המעמד והתפיסה הפרווילגיים שלי, שגרמו לאחרים לחשוב שאני חסרת רגישות או גסת רוח לעתים, או שאלה נבעו רק מחוסר הבגרות והיותי אדם קשה..."

בדברים האלה, השחקנית לא לוקחת אחריות כלל על מעשיה. הם מציגים אותה כקורבן, לא מתיחסים לטובות ההנאה ממעמדה ומטילים את האשמה על איך שאחרים פירשו את מעשיה. היא הבינה שלא עשתה שום דבר רע, מלבד אולי העובדה שהיתה ילדותית וקשה שלא לצורך.


למי שהינה שחקנית ראשית, זה תואם להתנהגויות הבאות:

  • "בא לי עוף ולכם יש רק מנה בשרית או צמחונית. אפשר להכין לי שוקי עוף?"

  • "אופס, השעון המעורר לא העיר אותי ולכן הגעתי באיחור היום לצילומים".

  • "אני יודעת שעשר בלילה ואנחנו בהרצליה, אבל בא לי מנת סביח מעובד בגבעתיים. אפשר לארגן לי?"

הדוגמאות הללו מראות את החשיבות של השלב הראשון, הכרה במעשים. כל עוד היא לא מכירה בצער שגרמה לאחרים ובאחריות שלה למעשיה, ההתנצלות נתפשת כמיותרת וחסרת משמעות.


הנה דוגמה להתנצלות נכונה יותר. העורכת בפועל של מגזין פופולרי בהוליווד התפטרה מתפקידה, לאחר שכינתה כתבת בעיתון ממוצא אסיאתי "מרירה", לאחר שזו האשימה אותה שלא פעלה להגדיל את המגוון האנושי בחדר החדשות.


  • "אני מבינה את כעסך ואכזבתך ממני לחלוטין. זה מוצדק לגמרי. אני מתביישת מאוד, מושפלת ומצטערת על מעשיי והכאב שהם גרמו בתוך ומחוץ למגזין. שלחתי ל.... התנצלות מעומק לבי על הערות חסרות רגישות ואדיוטיות, שנאמרו בשעה שהייתי אמורה להקשיב".

  • "אני מקווה בכנות, שבעתיד תשקלו לאפשר לי לחזור לארגון הנפלא הזה ושתהיו גאים בי יום אחד. כפי שאמרתי, יש לי הרבה על מה לחשוב, לעבוד ולשנות."

זו דוגמה להתנצלות בה המתנצל.ת מבין.ה את ההשפעה של מעשיו.יה ומתייחס לכאב שהם גרמו לאחרים. בכך שהיא מכירה בטעויותיה ומתחייבת ללמוד מהן, היא מביעה התנצלות כנה ואפקטיבית.


מדוע מסירה וקבלת התנצלות חשובות?


קבלת התנצלות מאפשרת למי שהתנצלו בפניו.יה:


  • לקבל הכרה בכך שהפעולה נגדו.ה לא קרתה באשמתם.ן

  • לדעת שהפוגע.ת למד.ת מטעותו.ה

  • לדעת שהפוגע.ת מצטער.ת על הכאב שגרם.ה

  • לדעת שהפוגע.ת מחויב.ת לשנות את התנהגותו.ה


מתן התנצלות מאפשרת לפוגע.ת:

  • להודות במעשיו.יה ולקבל עליהם אחריות

  • להראות שהוא.היא מבינים את ההשפעה של מעשיהם

  • להסביר מה הם.ן מתכוונים.ות לעשות כדי לתקן את המצב

  • לבנות מחדש אמון והתחייבות לשפר את ההתנהגות בעתיד


התנצלות איננה דבר קל, אבל היא דבר הכרחי באחוי, תחזוקה וריפוי יחסים וקשרים בין יחידים, משפחות, קהילות ומדינות.


bottom of page